Łączna liczba wyświetleń

JAPOŃSKIE STATKI HANDLOWE PRZED I W CZASIE II WOJNY ŚWIATOWEJ

K

KAMOGAWA MARU
Zatopiony 02.03.1942 r. przez amerykański o.p. USS Sailfish na północ od cieśniny Lombok (Indonezja)
Kamogawa Maru przed wojną


KOSEI MARU
Zatonął 10.03.1942 po wejściu na minę w zatoce Lingayen (Filipiny)
Kosei Maru przed wojną



KUMAGAWA MARU
Zatopiony 12.01.1945 na Morzu Południowochińskim po trafieniu torpedą przez amerykański samolot

Kumagawa Maru tonie po trafieniu torpedą


KASHII MARU
Zatopiony 10.11.1944 w Zatoce Ormoc (Filipiny) przez amerykańskie samoloty.


Dwa przedwojenne zdjęcia Kashii Maru


Kashii Maru podczas ataku amerykańskich samolotów - Zatoka Ormoc


KANSAI MARU
Statek początkowo nazywał się Kwansai Maru. W 1938 r. nazwę zmieniono na Kansai Maru.

Zatopiony 19.09.1943 na północ od wyspy Manus (Wyspy Admiralicji - Papua-Nowa Gwinea) przez am. okręt podwodny USS Scamp.
Zdjęcie sprzed roku 1938-jeszcze ze starą nazwą

Kansai Maru w pobliżu wyspy Cebu (Filipiny) 1942r.


KANO MARU
31.07.1942 r. w pobliżu wyspy Kiska (Aleuty) statek zostaje uszkodzony dwiema torpedami przez okręt podwodny USS Grunion (który po wynurzeniu probując atakować z powierzchni sam zostaje przez Kano Maru zatopiony). 15.09.1942 r. statek odnosi dalsze uszkodzenia od trzech bomb eksplodujących w pobliżu kadłuba. 22.09.1942 r. po nieudanej ze względu na pogarszającą się pogodę akcji ratowniczej opuszczony przez załogę Kano Maru fale i silny wiatr wyrzucają na skały wyspy Kiska.

Dwa przedwojenne zdjęcia Kano Maru




Cztery zdjęcia Kano Maru na skałach


KAMO MARU
Statek pasażersko-towarowy zatopiony 03.07.1944 r. na M orzu Wschodniochińskim przez okręt podwodny USS Tinosa. Zginęło 499 ludzi.
Kamo Maru - lata trzydzieste


KINRYU MARU
25.08.1942 r. rano , płynący w konwoju kontr adm. Raizo Tanaki (Tokyo Express) Kinryu Maru zostaje trafiony 1000-funtową bombą i ciężko uszkodzony. Niszczyciele Mutsuki i Yayoi oraz dwa patrolowce ewakuują żołnierzy i załogę statku. Płonący Kinryu Maru dobija torpedą niszczyciel Mutsuki. Statek
tonie 40 Mm na północny-wschód od wyspy Santa Isabel (Wyspy Salomona).
Kinryu Maru przed wojną


KINUGAWA MARU
W listopadzie 1942 roku statek płynął w dużym konwoju 11 jednostek transportowych 
(Tokyo Express pod dowództwem wiceadm. Raizo Tanakiwiozącym posiłki dla wojsk japońskich walczących na Guadalcanalu. Wskutek ataków amerykańskiego lotnictwa zatonęło 7 statków konwoju. Wobec amerykańskiego panowania w powietrzu Tanaka rozkazał 15 listopada pozostałym czterem transportowcom wyrzucić się na brzeg Guadalcanalu aby uratować chociaż część transportu. Wśród nich był też Kinugawa Maru. Wkrótce statki zostały zbombardowane przez amerykańskie lotnictwo i celnie ostrzelane przez niszczyciel USS Meade. Wrak Kinugawy tkwił przez wiele lat na plaży Guadalcanalu , a obecnie znajduje się pod wodą stanowiąc atrakcję dla amatorów nurkowania.
Kinugawa Maru przed wojną




Cztery zdjęcia wraku Kinugawa Maru

Wrak Kinugawa Maru obecnie


KYUSYU MARU
15.10.1942 r. statek płynący w konwoju z zaopatrzeniem i posiłkami dla wojsk japońskich walczących na Guadalcanalu został ciężko uszkodzony w czasie amerykańskich ataków lotniczych  i zaczął nabierać wody. Aby nie dopuścić do jego zatonięcia i uratować część zaopatrzenia Kyusyu Maru wyrzucono na brzeg Guadalcanalu. Resztki jego wraku spoczywają tam do dziś.
Kyusyu Maru przed wojną



Trzy zdjęcia wraku Kyusyu Maru z 1944 roku


Dwa zdjęcia resztek wraku z 1998 r.
 

KAMAKURA MARU
Statek zwodowano w 1929 r. jako Chichibu Maru. W 1939 roku zmieniono nazwę na Kamakura Maru. 28 kwietnia 1943 r. 30 Mm na południowy-zachód od wyspy Panay (Filipiny) statek został trafiony dwoma torpedami  wystrzelonymi przez USS Gudgeon. Po dwunastu minutach od trafienia Kamakura Maru tonie i ginie przy tym 2035 ludzi z 2,5 tys. żołnierzy i cywilów przewożonych do Singapuru.
Kamakura Maru przed wojną

Kamakura Maru na początku wojny jako statek szpitalny


KINZAN MARU
Zatopiony 01.03.1945 r. w zatoce Kuji wyspy Amami Oshima (na płn. od Okinawy) przez amerykańskie samoloty.
Kinzan Maru przed wojną


KATORI MARU
23.12.1941 r. o 22.40 Katori Maru zostaje storpedowany przez holenderski okręt podwodny K XIV. Po północy statek tonie na północ od Kuching (Borneo , Malezja).

Dwa przedwojenne zdjęcia Katori Maru


KYODO MARU No. 36
Statek w czasie wojny służył jako okręt hydrograficzny. 18 lipca 1944 roku został storpedowany i zatopiony przez okręt podwodny USS Lapon.
Kyodo Maru No. 36 w czasie wojny


KYOKUYO MARU
Kyokuyo Maru zwodowano 28.06.1938 jako statek przetwórnię wielorybniczą. 17.11.1941 r. rekwiruje go japońska marynarka wojenna i wciela do służby jako zbiornikowiec pomocniczy (statek posiada duże zbiorniki na tran wielorybi).  19 września 1943 r. w czasie tajfunu statek wpada na mieliznę wyspy Amami Oshima w archipelagu Amami (Japonia). Później odholowano go do Keelung na Formozie (dzisiejszy Tajwan). 30 listopada 1943 roku po oględzinach uznano , że ze względu na zbyt poważne uszkodzenia Kyokuyo Maru nie nadaje się do remontu. Następnie statek złomowano.

Dwa zdjęcia Kyokuyo Maru z maja 1941 roku


KIBITSU MARU
Statek jeszcze podczas budowy w 1942 roku rekwiruje japońska marynarka wojenna. Kibitsu Maru zostaje ukończony 23 grudnia 1943 r. jako transportowiec i okręt baza dla barek desantowych. 07.08.1945 roku statek zostaje poważnie uszkodzony po wejściu na minę w pobliżu Kobe (Japonia). Kapitan chcąc uchronić jednostkę przed zatonięciem wprowadza ją na mieliznę. W 1947 roku wrak Kibitsu Maru zostaje podniesiony , a następnie złomowany w stoczni Kawakami Sangyo.
Kibitsu Maru w czasie wojny


KOAN MARU
3462 tonowy frachtowiec Koan Maru zbudowany w 1936 roku w stoczni Uraga (niedaleko Jokohamy) , 15 sierpnia 1941 r. zarekwirowała japońska marynarka wojenna. Służył jako zbiornikowiec wody. 24 stycznia 1944 roku został zatopiony w Rabaulu (dzisiejsza Papua-Nowa Gwinea) przez amerykańskie samoloty.
Koan Maru przed wojną

Koan Maru (na pierwszym planie) podczas ataku amerykańskich samolotów , za nim Tokyo Maru


KINAI MARU
Kinai Maru (8360 GRT) zwodowano i ukończono w 1930 roku w stoczni Mitsubishi Shipbuilding & Engineering Company Ltd. w Nagasaki dla armatora Osaka Shosen Kaisha. 10-go maja 1943 roku w pobliżu Truk statek przewożący żołnierzy (mających wziąć udział w lądowaniu w zatoce Milne) został storpedowany przez okręt podwodny USS Plunger. Do uszkodzonej jednostki dobił Tatsutake Maru i rozpoczął przejmowanie 4000 tys. ludzi. W tym czasie USS Plunger zaatakował ponownie , zatapiając Tatsutake Maru. Kinai Maru został ponownie storpedowany przez USS Plunger. Pozostałych przy życiu rozbitków przejął torpedowiec Hiyodori. Wciąż utrzymujący się na wodzie statek został rano 11-go maja zatopiony ogniem artyleryjskim Plungera.
Kinai Maru w 1937 r.


Dwa zdjęcia Kinai Maru z 10.05.1943 roku wykonane przez peryskop USS Plunger.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz